visualHomePage_0_0.jpg

Over mindfulness

Wat is mindfulness


Mindfulness is in Nederland en daar buiten zeer succesvol en in opkomst, zowel in de lichamelijke als in de geestelijke gezondheidszorg. Ook in het bedrijfsleven en in het particuliere circuit worden mindfulnesstrainingen aangeboden aan mensen die last hebben van stress of die hun leven 'gewoon' met meer rust en harmonie willen leiden.

Toch is het niet zo makkelijk om mindfulness kort te omschrijven. Mindfulness- of aandachttraining heet in het Engels voluit 'Mindfulness Based Stress Reduction' (MBSR). Letterlijk vertaald betekent dit: stressreductie op basis van het trainen van aandacht. Dat is dan ook wat in een mindfulness-cursus gebeurt: het trainen van de geest, het oefenen van aandacht. De deelnemers oefenen om aandachtig aanwezig te zijn bij dít moment, bij het NU, in plaats van steeds meegesleept te worden door gedachten over het verleden of te piekeren over de toekomst.

 

Het woord mindfulness wordt vaak vertaald met opmerkzaamheid, bewustheid, aandachtig zijn, of wakker zijn. Jon Kabat-Zinn, de Amerikaanse grondlegger van de aandachttraining, definieert mindfulness als  'bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen' .

 

Wat is hier nu zo bijzonder, of helpend aan?

Mindfulness kan ons leren om helder en objectief waar te nemen wat er nu is aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen of emoties, zonder daarover te hoeven oordelen, erover te fantaseren of te piekeren. Dat is bewustwording, en daar begint het mee. Als je meer 'in het moment' leeft, gaan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens vervolgens ook minder makkelijk met je op de loop. Je kunt ze - mild, met wat afstand en wat humor - waarnemen zoals ze komen, én ook weer gaan. Je kunt er op een nieuwe, meer ondersteunende manier mee omgaan omdat je je er minder door laat meeslepen. Ook wordt dan duidelijk dat je niet altijd op dezelfde, automatische manier hoeft te reageren: je gaat opmerken dat je kunt kíezen hoe je reageert op een situatie, een gevoel of een gedachte. Daardoor geeft mindfulness veel mensen ook een gevoel van keuzevrijheid, van ruimte.

 

Mindfulness staat kortom voor een bepaalde manier van aandacht geven: een milde, geduldige, niet-oordelende manier. 

Het beoefenen van aandacht, het trainen van de geest om bij dít moment te blijven, gaat niet vanzelf. Het kost tijd, aandacht en energie. In de achtweekse training wordt daar een solide basis voor gelegd. En dan blijkt: hoe vaker je oefent, ook na afloop van de training, hoe meer  momenten en ervaringen je gaat krijgen waar je met onverdeelde aandacht bij bent.