visualHomePage_0_0.jpg

Aandachttraining

De 8-weekse training


Een training in mindfulness voor meer balans, energie en plezier in het leven ondanks stress, pijn of vermoeidheid.

 

Oude oplossingen werken niet meer

U piekert hoe u van uw klachten kunt afkomen. U woekert met het pakketje energie dat u voor een dag heeft. U betaalt keer op keer een prijs als u te ver bent gegaan. Er zijn nieuwe oplossingen nodig, oplossingen die op lánge termijn uw gezondheid en welbevinden ondersteunen. Het wordt kortom tijd dat u iets voor zichzelf gaat doen; voor uzelf gaat kiezen.

Kiest u voor aandachttraining, dan kiest u een effectieve methode die u handvatten geeft om met alle mogelijke 'weersomstandigheden' in uw leven om te gaan: of het nu stormt, zonnig is of mistig en somber.

 

In de aandachttraining leert u onder meer:

- minder verstrikt te raken in gedachten en gevoelens

- lichamelijke signalen te herkennen en uw grenzen te respecteren

- effectiever met stress in uw leven om te gaan

- met humor en mildheid met uzelf om te gaan.

 

Centraal in de training staat het ontwikkelen van 'aandacht' voor dit moment. In het Engels heet dit 'mindfulness'. 

 

Feitelijke informatie over de training
De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en één oefendag.
Daarnaast oefent u thuis elke dag ongeveer 1 uur met behulp van 4 cd's en een uitgebreid werkboek.

Op de bijeenkomsten is er tijd om ervaringen uit te wisselen en te onderzoeken hoe u de aandachttraining in uw dagelijks leven kunt toepassen.

 

In een voorgesprek kunt u kennismaken met de trainer en uw vragen stellen. Daarna beslist u of u mee wilt doen. Vervolgens worden afspraken met u gemaakt over de kosten van de training.

 

Voor wie?
De aandachttraining is geschikt voor iedereen die wil leren anders om te gaan met stressvolle 'weersomstandigheden' in het leven. U kunt de training ook volgen als u wilt leren om meer aandachtig en meer 'in het nu' te leven. Ook welkom zijn professionals in de zorg die over de training willen leren door zelf mee te doen.


Basishouding
De strategieën die u nu hebt om met stress of klachten te leven zijn meestal gericht op de korte termijn. In de aandachttraining leert u een manier die werkt op de lange termijn. Dit vraagt een speciale basishouding, die ook in de cursus wordt getraind en die wordt gekenmerkt door: niet-oordelen en niet-gericht zijn op resultaat, een frisse blik, acceptatie, mildheid en loslaten.

 

Oefening baart kunst

In de achtweekse training wordt veel 'zelfwerkzaamheid' gevraagd; deelnemers oefenen thuis iedere dag drie kwartier tot een uur. Langzaam maar zeker werpt dit zijn vruchten af. Zo wordt door mensen als resultaat van de training vaak genoemd:

- effectiever omgaan met stressvolle situaties

- afname van klachten (zoals pijn, piekeren, vermoeidheid)

-  beter kunnen ontspannen

-  meer energie

-  beter kunnen concentreren

-  herkennen van ondermijnende gedachten of patronen, én daar anders mee omgaan

-  beter kunnen aangeven van eigen grenzen

  

Kosten

De kosten zijn afhankelijk van het netto gezinsinkomen. Soms is vergoeding door de werkgever of andere instanties mogelijk.

 

Er zijn een 5-tal tariefschalen voor particulieren. Bij een netto gezinsinkomen tot € 1500 per maand kost de training € 500. Het maximumtarief bedraagt € 900. Dit is inclusief cursusmateriaal en uitgebreide lunch op de stiltedag.

Het zakelijke tarief bedraagt € 1100, inclusief cursusmateriaal en uitgebreide lunch op de stiltedag.